donderdag 4 juni 2020

Corona de pest van de 21ste eeuw

Lieve lezers


Toen ik aan het zoeken was naar een nieuw onderwerp voor mijn blog kwam ik op 'youtube' een documentaire tegen over 'de pest'. Ik wist niet echt veel over deze ziekte, daarom sprak het mij aan om toch even te kijken.

Wat is deze ziekte? 

De pest is een infectieziekte die als epidemie en pandemie voorkwam. Deze ziekte deed zich voor tussen 1347-1352. Deze ziekte heeft ook, net als de Spaanse griep en het coronavirus, enorm veel slachtoffers gemaakt. Deze ziekte komt van de bacterie Yersinia Pestis. Er zijn veel voorkomende vormen van de pest maar degene die het meest voorkomen zijn de builenpest en longpest. De pest is bekend als een ziekte die van dieren naar mensen worden overgedragen. Het zou hier gaan over een overdracht van vlooien. Deze overdracht zou zich vooral voordoen bij de builpest. Bij de longpest gaat het vooral over druppeltjes die in de lucht aanwezig zijn door niezen of hoesten. 

Oorsprong en verspreiding

Er zijn verschillende gezegden over deze ziekte. De ene zegt dat het uit centraal Azië komt, uit China of zelf uit Kirgizië. De pest verspreidde zich ook zeer snel net als het coronavirus. De pest ging vanuit Azië via schepen naar Italië en verspreidde zich zo over heel Europa. Dit is een beetje dezelfde weg zoals het coronavirus nu in Europa is binnen gedrongen.

'De pest van Europa - De Zwarte Dood'

Van waar komt deze ziekte?

Hier zijn opnieuw veel theorieën over. Er werd gezegd dat de pest een straf van god was. Daarna werd gezegd dat deze ziekte van de joden zou komen. De joden zouden het water vergiftigd hebben. Doordat ze de oorzaak bij de joden zochten hebben ze veel joden uit hun huis gesleept en hun lichaam verbrand. In de jaren 1347 tot1352 vonden in minstens 210 Europese dorpen massamoorden op de Joden plaats. 500 jaar later hebben ze gevonden van waar de pest effectief kwam. De pest kwam van ratten en vlooien. Vroeger waren er een tal van open riolen waarin er heel veel ratten aanwezig waren en dus ook vlooien. Zo konden deze vlooien de ziekte overdragen naar de mensheid. 

De Zwarte Dood

Dit is eigenlijk een onjuiste benaming. De Zwarte Dood was een term die men gaf aan de pest. In de middeleeuwen werd de term geen Zwarte Dood genoemd maar pestis of pestilentia. De Zwarte Dood kwam er in de zestiende eeuw in Zweden en wordt pas in de negentiende eeuw in het algemeen gebruikt. 



Of het coronavirus nu de pest is van de 21ste eeuw zou ik niet durven zeggen maar we zijn toch heel dicht in de buurt. Ik raad jullie zeker aan om deze documentaire eens te bekijken. Het lijkt wat saai maar de informatie is zeer interessant. Door de documentaire te bekijken kan je opnieuw zien dat ook de pest net als de Spaanse griep een link heeft met het coronavirus. De geschiedenis herhaalt zich. 

Ik heb het zelf zeer moeilijk om mij in deze coronatijd volledig te kunnen focussen op het studeren. Ik mag niet naar buiten, kan niet naar mijn favoriete restaurantje en ik kan mijn sport niet beoefenen. Dit komt natuurlijk bij veel van jullie voor. Als ik een tip mag geven tijdens het studeren. Probeer toch een een wandeling te maken zodat je toch eens uit de boeken bent. Het is ook zeer belangrijk om te blijven bewegen. Probeer elke dag toch een uurtje aan beweging te doen. Als laatste is het belangrijk om alert te blijven. Heb respect voor elkaar in deze tijden, ook al is het moeilijk om binnen te blijven.





Liefs 

Elisa



Referentie 

Geschiedenis.nl (4 mei 2020). Geschiedenis van de pest. Geraadpleegd op 4 mei 2020 via https://www.geschiedenis.nl/nieuws/artikel/718/de-pest 

Historiek (4 mei 2020). Geschiedenis van de pest. Geraadpleegd op 4 mei 2020 via https://historiek.net/de-pest-in-europa-1347-1352/65463/

Wikipedia (4 mei 2020). Geschiedenis van de pest. Geraadpleegd op 4 mei 2020 via https://nl.wikipedia.org/wiki/Pest_(ziekte)

 https://www.youtube.com/watch?v=tZyJpFa5Y_c

Geen opmerkingen:

Een reactie posten